تاریخ : جمعه 10 آذر 1402
کد 7065

  در سومین جلسه کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات مطرح شد

 فرصت طلایی بازار روسیه برای کالاهای ایرانی

 بررسی مسیرهای گسترش تجارت ایران با روسیه به دلیل توانمندی‌ها و تعاملات دو کشور، موضوعی بود در کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق مورد تأکید قرار گرفت.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق در این جلسه اظهار کرد: همواره هنگام بررسی اخبار تجارت خارجی به ناچار باید به بررسی موانع بپردازیم، در ماه گذشته بحث سهمیه‌بندی واردات طرح شد و بسیاری از شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه شدند؛ لذا با توجه به وجود این فرایند، شرکت‌ها باید سازوکار جدیدی در نظر بگیرند.
 فرشته امینی اضافه کرد: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی، میزبان رئیس‌کل گمرک ایران بود و در خصوص قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی و نرخ کالاهای وارداتی مذاکره شد، در خصوص تفویض اختیار برخی موارد به گمرک استان شاهد اتفاقات خوبی بودیم، همچنین دوشنبه‌های آخر هر ماه، مدیرکل گمرک استان در اتاق بازرگانی پاسخگوی مشکلات فعالان اقتصادی هستند.
 وی ادامه داد: مشکل دیگری که تجار با آن درگیر هستند موضوع انتقال پول از عراق است، با توجه به اینکه عراق اصلی‌ترین بازار ایرانی‌ها است و در حال حاضر سیستم بانکی نمی‌تواند حواله صادر کند نیاز به مذاکرات برای حل این مشکل وجود دارد.
 
 ابراهیم شهیر، نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی نیز گفت: در جلسه اخیر کمیته توسعه و توانمندسازی بین‌الملل مقرر شد، مباحث مربوط به فرهنگ‌سازی تجارت بین‌الملل در کمیته بررسی و برنامه‌ریزی در خصوص کارگاه‌های آموزشی برگزار شود.
 
 ناصر انزلیچی، مشاور تجارت با کشورهای حوزه CIS نیز در خصوص سابقه کشورهای این حوزه نکاتی ارائه کرد و افزود: با توجه به بحران‌های مداوم، این مناطق نیازهای متفاوتی دارند. بازار روسیه به دلیل انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا برای کالاهای ایرانی مناسب است، به دنبال این هستیم که تعرفه واردات و صادرات میان ایران و اوراسیا صفر شود که در این زمینه اقداماتی انجام شده است.
 وی گفت: باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کرد که وقتی قرارداد تجارت آزاد شکل گرفت، بتوان از این ظرفیت حداکثر بهره‌برداری را داشت، تجارت ایران و روسیه افزایش یافته و جنگ روسیه و اوکراین نیز در این موضوع بی‌تأثیر نیست، دسترسی به بازار روسیه بسیار مناسب است و ظرفیت خوبی دراین‌خصوص وجود دارد، مرزهای خوبی داریم که به روسیه هم دسترسی دارند.
 مشاور تجارت با کشورهای حوزه CIS اضافه کرد: تجار ایرانی برای تجارت با روسیه باید وقت‌شناس باشند و تعهدات خود را به‌موقع انجام دهند؛ چون روس‌ها افراد زمان‌شناسی هستند، نفوذ اینترنت در روسیه بسیار است و تجارت در شبکه‌های مجازی نیز در حال افزایش چشمگیر است. نکته مهم دیگر این است که بازارچه‌های مرزی برای ایجاد درآمد برای ساکنان محلی مناسب است؛ اما باید کالاهای باکیفیت در آنها ارائه شود.
 در ادامه نشست با حضور اخوان صفایی، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان استان اصفهان و محسن طلائی مینایی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی استان به بررسی نحوه همکاری کمیسیون با انجمن‌های صادرات محور پرداخته شد.
 
 
 
آلبوم تصاویر سومین جلسه کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات